Prowadzenie bloga powinno znaleźć się na szczycie listy priorytetów każdej firmy. Dlaczego? Ponieważ blog jest miejscem, gdzie styka się świat sprzedającego usługę/produkt oraz nabywcy. Tu firma może pokazać wszystkie płaszczyzny swojego działania, przybliżyć możliwości użycia produktu w nietypowy sposób. itp. Klient z kolei może dowolnie wyrażać swoje opinie, dopytywać o szczegóły, szukać odpowiedzi na gnębiące go pytania – jednym słowem, podpowiadać firmie, czego się od niej oczekuje. Warto pamiętać również, że to najtańsza forma reklamy w Internecie.
Spis Treści:
Po co firmie blog?
Każda firma, która wie, jak działa dzisiejszy rynek, zdaje sobie sprawę z tego, że tylko jej obecność w świadomości klientów gwarantuje realny sukces. Dlatego też coraz więcej firm decyduje się na założenie własnego bloga.
Dobry blog:
- sprzyja budowaniu bliższych relacji z potencjalnym klientem,
- jest okazją do wykazania się wiedzą,
- buduje mocną pozycję przedsiębiorstwa na rynku.
Blog jest miejscem, gdzie zachodzi żywa relacja między firmą a klientami – wyrażają oni swoje opinie, komentują bieżące wydarzenia, a w ten sposób sugerują i kierunkują działanie firmy. Mądra firma nigdy nie usuwa negatywnych komentarzy – pokazuje w ten sposób, że szanuje zdanie swoich odbiorców i w ten sposób zdobywa sympatię wśród nich.
Przykład: blog jest prowadzony przez sklep internetowy z produktami fryzjerskimi. Jeden z artykułów traktuje o rodzajach lakierów do włosów. Informacje zamieszczane na stronie mają charakter artykułu eksperckiego. Klient chcąc skorzystać z oferty hurtowni poznaje specyfikację poszczególnych produktów i różnice między nimi, a następnie dokonuje świadomego wyboru. W dalszej kolejności zamieszcza opinie o produktach hurtowni.
Wnioski:
- Blog firmowy buduje zaufanie między klientem a firmą.
- Firma wchodzi w rolę eksperta, z opinią którego należy się liczyć.
- Przedsiębiorstwo w swoich działaniach kieruje się sugestiami zamieszczanymi w komentarzach – przecież to spontaniczne wyrażenie potrzeb klientów.
Blog generuje ruch na stronie
Informacje zamieszczane na blogach firmowych stanowią internetowy poradnik. Czytelnik bloga zagląda na niego, ponieważ potrzebuje konkretnych wiadomości. Szukając informacji, czytelnicy wpisują zapytania w wyszukiwarkę w postaci długich fraz, słów kluczowych, które opierają się na treściach zamieszczanych na stronie internetowej firmy. Różne warianty fraz i słów kluczowych pozwalają na wysokie pozycjonowanie. Regularne dodawanie nowych wpisów stwarza ogromne możliwości w tym zakresie.
Dobry blog:
- zawiera zapytania, które potencjalni klienci mogą wpisywać w wyszukiwarkę,
- sprawia, że wzrastają szanse na wysokie pozycjonowanie fraz w wyszukiwarce.
Przykład: Szukając lakieru do włosów, klient wpisuje następującą frazę: „naturalny lakier do włosów bez alkoholu marki X” zamiast „lakier bez alkoholu”. To stwarza dużo większe możliwości zbudowania bazy słów kluczowych z tak zwanym długim ogonem.
Wnioski:
- Blog firmowy zwiększa potencjał pozycjonowania strony internetowej.
- Blog firmowy generuje ruch na stronie głównej.
Niech mówią o Twoim blogu firmowym
Dobry blog firmowy, który jest bogaty w ciekawe i pożyteczne treści, będzie przetwarzany przez użytkowników. Jeśli klient znajduje na blogu odpowiedzi na nurtujące go pytania, chce się podzielić swoją wiedzą i doświadczeniami z innymi osobami. Zamieszcza na forach internetowych lub w social mediach link do strony produktu lub odsyłacz do artykułu na blogu. To taka wirtualna forma marketingu szeptanego – wartościowymi treściami ludzie chętnie się dzielą.
Dobry blog:
- odpowiada na pytania czytelników w wyczerpujący sposób,
- zachęca do rozpowszechniania pożytecznych informacji.
Przykład: Kobiety, które poddały swoje włosy zabiegowi rozjaśniającemu, szukają informacji o sposobach dbania o przesuszone włosy. Bogaty w treści i porady blog będzie źródłem, do którego użytkownicy będą się nawzajem odsyłać na forach lub w social mediach.
Wnioski:
- Blog firmowy pozwala na pozyskiwanie linków, co wpływa na potencjał artykułu i całej strony.
- Artykuły z blogów firmowych są chętnie wykorzystywane i przetwarzane przez użytkowników social mediów.
Blog to najtańsza forma reklamy
Reklama w mediach jest bardzo kosztowna. Dlatego świetną alternatywą będzie założenie bloga firmowego, który zaprezentuje treści w ciekawej formie. Można tu pisać o produkcie w sposób inny niż na stronie internetowej firmy – prócz suchych faktów, można zaprezentować produkt lub usługę z puntu widzenia klienta, pokazać jak dobierać odpowiedni produkt pod własne potrzeby, jak stosować.
Wpis na blogu może być częścią wielkiej kampanii reklamowej, którą organizuje firma. Może być on dalej udostępniany na forach i w social mediach. W ten prosty sposób można dotrzeć do dużo większej grupy potencjalnych odbiorców.
Dobry blog:
- jest bardzo skuteczną formą reklamy,
- prezentuje treści w ciekawej formie,
- prezentuje produkt lub usługę z punktu widzenia klienta.
Przykład: Sklep internetowy z produktami fryzjerskimi wprowadza do swojej oferty nową linię suszarek do włosów, które odznaczają się innowacyjnym kształtem i licznymi funkcjami. Na blogu zamieszcza szczegółową relację z targów promocyjnych, na których odbyła się prezentacja suszarek i dodaje filmik instruktażowy, który pokazuje możliwości suszarki oraz osiągnięte efekty.
Wnioski:
- Blog firmowy idealnie prezentuje możliwości produktów i usług.
- Blog firmowy utożsamia się z klientem i podkreśla te cechy produktu, które są dla niego ważne.
Blog firmowy z pomysłem
Kwestią ważną jest to, jak nasz blog się prezentuje. Oczywiście nie chodzi tu wyłącznie o grafikę, ale przede wszystkim o treści, które ze sobą niesie. Zdarzyć się może, że zakładając taką stronę, mamy w głowie miliony pomysłów, ale z braku czasu przestajemy regularnie dodać ciekawe artykuły i blog przestaje żyć.
Może być i tak, że jeśli firma zdecyduje się na założenie bloga, czasami nie ma pomysłu na to, co może się tam znaleźć i dodaje treści, które posiada na stronie swojej firmy, czyli zwykły opis produktu.
To wielki błąd, ponieważ potencjalni klienci mogą zacząć nas postrzegać jako firmę nierzetelną i nieznającą własnych produktów – skoro nic więcej na ich temat nie możemy napisać, to nic nie wiemy o podstawowych wartości oferowanych produktów, a nasze możliwości kończą się na opisach ze strony internetowej, które i tak pochodzą od producenta.
Blog firmowy to poważna inwestycja – najlepiej więc zlecić jego prowadzenie kompetentnemu pracownikowi lub usługodawcy zewnętrznemu, który specjalizuje się webwritingu albo zatrudnić copywritera.
Dobry blog:
- ciągle porusza nowe tematy,
- operuje unikalnymi treściami,
- jest aktualizowany nawet kilka razy w tygodniu.
Przykład 1: Potencjalny klient szuka informacji o najnowszych kosmetykach marki X – zagląda na stronę hurtowni, a następnie na jej bloga i tu zdziwienie… trafia na te same opisy, które czytał przed chwilą na stronie sklepu internetowego z produktami fryzjerskimi. Zawiedziony opuszcza stronę i szuka informacji innych miejscach.
Przykład 2: Potencjalny klient szuka informacji o elektrycznych nożyczkach do cięcia włosów i wpływie na strukturę włosa. Przeglądając ofertę na stronie sklepu internetowego z produktami fryzjerskimi, zagląda na blog, a tam ostatni wpis z datą sprzed dwóch lata. Klient myśli, że skoro nie są regularni w tej kwestii, w innych również zawodzą lub że firma się nie rozwija.
Wnioski:
- Dobry blog firmowy jest prowadzony regularnie – to pokazuje, że firma żyje i ma się dobrze.
- Blog firmowy nie powiela treści ze strony internetowej, z którą jest powiązany – to może bowiem wskazywać na nieprofesjonalizm firmy.
- Blog firmowy musi działać na korzyść wizerunku marki.
Co jeszcze o blogu firmowym?
W przypadku blogów firmowych doskonale sprawdza się zasada złotego środka – nie można przesadzać z ilością treści przekazywanych w artykułach, gdyż czytelnik może czuć się osaczony i w natłoku informacji, nie znajdzie tej, która interesuje go najbardziej. Lepiej więc opracować cykle artykułów, urozmaicać je zdjęciami, filmami. Blog ma pokazywać, jak firma żyje i zachęcać do czytelników do współtworzenia tego życia.